eugenie.reismee.nl

Van Adelaide naar Alice Springs :D

Lieve allemaal,

Na zes dagen en 3200 kilometer over Australisch asfalt door de spreekwoordelijke 'middle of nowhere' ben ik aangekomen in Alice Springs. In zes dagen heb ik het echte Australie (of mijn beeld ervan voordat ik naar dit fantastische land kwam) intenser ervaren dan ooit tevoren. Met een groep van veertien man vertrokken we maandag de 20ste vanuit Adelaide. Met deze groep heb ik kerstavond en eerste kerstdag doorgebracht als een kleine familie. Hoewel de Australische Outback je aan alles behalve Kerst doet denken. :P) Voordat ik al m'n ervaringen op het beeldscherm achterlaat wil ik even waarschuwen dat deze periode niet als zes dagen, maar als 6 weken aanvoelt. Gevolg is dat er ietsje meer tekst is dan gemiddeld. Ahum..

Op de negentiende had ik een vrije dag in Adelaide waar eerst even de tijd genomen heb om alle Great Ocean Road ervaringen te verwerken en wat voor te bereiden voor de komende dagen. In de middag heb ik samen met Dmitri (een aardige Canadees van dezelfde Great Ocean Road) en Panelle uit Denemarken Adelaide verkend. We gingen naar het Museum of South Australia, waar de grootste aboriginal collectie ter Wereld te vinden is. Daarna zijn we al lopend en met een lekker stukkie sushi op de maag door de stad gegaan en aansluitend met de gratis shuttle bus dezelfde route nog een keer gedaan.

De volgende dag om 10 over zes in de ochtend ben ik vanuit het hostel opgehaald voor de tour. Na een korte administratie-ronde in het kantoor konden we Adelaide gaan verruilen voor de Outback. [= Australisch voor wildernis, of eigenlijk wilder-niets.. ;)] Met de bus kwamen we eerst door Claire, waar veel van de beroemd Zuid-Australische wijnen vandaan komen. Helaas geen stop om even te proeven... wel voor de wc. Daarna zijn we doorgegaan en aangekomen in een plaatsje genaamd Quorn. In de middag hebben we een pittige wandeling gedaan naar de top van Dutchmens Stern met een geweldig uitzicht over Flinders Ranges, Spencers Gulf en Quorn. In Quorn hebben we overnacht in een gebouw dat ooit diende als molen. De tourgids heet Ben Van Rijswijk (uitgesproken door hem als 'Waaan Rhywiiick'.) Zijn vader komt uit Nederland... Ja, dat was toch wel erg Hollands allemaal. ;) In de avond stond er een zogegeten 'Road Kill Special' op het menu. Kangaroo, buffel en Kameel. Kangaroo-vlees is heerlijk, buffel gaat wel en kameel is niet lekker. Maar wel leuk om geprobeerd te hebben.

De volgende morgen zijn we vanuit Quorn naar Wilpena Pound gegaan voor een wandeling. Wilpena pound is een natuurlijk amphitheater gelegen in een enorme krater met prachtige uitzichten. Daarna zijn we naar de Yourambulla Caves gegaan. Waar we, na een korte wandeling en klim, aboriginal rots beschilderingen bewonderden. Voordat we weer teruggingen naar Quorn zijn we door de Warren Gorge gelopen, waar de zeer zeldzame Yellow Footed Rock Wallaby voorkomt. Om deze te kunnen zien moet je muisstil zijn want ze zijn erg verlegen. Het was dan ook erg leuk dat we er drie hebben gespot.

De volgende morgen zijn we vroeg uit de veren gegaan, opweg naar het mijnerstadje Coober Pedy. Onderweg zijn we gestopt in wat ooit een geheime Brits-Australische militaire basis is geweest. Wat er van over is is tegenwoordig te bewonderen in het spookstadje, waar onder andere experimenten met atoombommen zijn geweest. Tegenwoordig zitten de Amerikanen nog in de regio. Vervolgens zijn we gestopt in Glendambo met z'n (ongelooflijke) 30 inwoners. Behalve zand, steen, struikje kent de regio ook veel salt lakes. Bij een ervan zijn we gestopt voor een uitstapje in de droogte. Op de plek waar ooit een enorm meer moet zijn geweest... Ongeveer 90 miljoen jaar geleden had Centraal Australie een enorm zout meer. Uiteindelijk kwamen we dan aan in Coober Pedy waar we eerst een rondleiding hebben gehad door een deel van de mijnen. Mensen leven hier onder de grond aangezien het bovengronds niet uit te houden is overdag. Ik vond het dan ook wel apart/leuk te horen dat de vrouw die de rondleiding gaf zei dat ze het koud vond voor de tijd van het jaar. (31 graden, temperaturen kunnen in de zomer tot ver in de 50 graden celsius oplopen!) Daarna zijn we naar Josephine's Gallery gegaan waar ik een Joey (=baby kangaroo) heb vastgehouden! Had het kleine ding van zes maanden wel mee kunnen nemen, zo schattig. Na helemaal in de wolken te zijn geweest hebben we ons geluk beproefd in het zoeken van onze eigen Opaal. Ik heb een paar kleintjes gevonden.. was ook wel heel warm in de volle zon. 's Avonds zijn we naar de ondergrondse pub gegaan met het enige ondergronds casino ter Wereld, waarna we (hoe raad je het?) ondergronds zijn gaan slapen.

De dag van de waarheid.. vandaag maakten we een reis van 850 kilometer om de zonsondergang bij Uluru te bewonderen. We zijn daardoor in een nieuw staat aangekomen: Northern Territory. In de middag ben ik aangekomen in het kamp waar ik vanavond voor het eerst onder de sterrenhemel ga slapen in een swag. Dit is een speciaal soort slaapzak om de slaapzak heen. Bovendien ook een stuk fijner want de spinnen en insecten overnachten het liefst in tenten. Na de lunch zijn we naar Kata Tjuta (de Olga's) gegaan. Dit is een enorme monoliet net als Uluru, maar net iets minder bekend. Hier hebben we gewandeld en genoten van het mooie weer. In de avond zijn we naar een uitzichtspunt bij Uluru gegaan om deze schoonheid bij zonsondergang te bewonderen. We kregen champagne en hebben op terugweg naar het kamp met z'n allen kerstliedjes gezongen. Het was grappig en vreemd tegelijkertijd. En toen was het tijd voor de swag. (uitgesproken als 'swaek') Na een paar minuten van bewondering over het enorme spektakel boven me was ik te moe om me nog zorgen te maken over slangen, dingo's of spinnen en heb ik tot kwart voor vier geslapen als een roos.

Want ja, om kwart voor vier was het tijd om op te staan zodat we op tijd de zonsopgang bij Uluru kunnen bewonderen. Na een paar mooie plaatjes en ietwat dringen goed plekje, was het tijd om de rots eens van dichtbij te bekijken. Uluru wordt vaak aangeduid als kloppend hart en het is dan ook niet voor niets dat het gebied twee keer op de Wereld Erfgoedlijst staat. Ik ben samen met de groep om de rots heen gewandeld, waarvan het laatste stukje met de gids. Bepaalde stukken van de rots zijn heilig en er mochten dan ook geen foto's van worden gemaakt. Bepaalde vragen wou de gids ook niet beantwoorden omdat ze geheim zijn. Bijvoorbeeld over de heilige ceremonieen of waarom bepaalde dingen heilig zijn. Het zal wel een reden hebben. 's Middags zijn we weer op weg gegaan, ditmaal naar het laatste deel van de reis: de Kings Canyon. Onderweg zijn we nog gestopt om brandhout te verzamelen want vanavond is het kerstavond. Voor we in het kamp aankwamen in het kamp hadden we nog even tijd voor een stop in een resort met zwembad. Heerlijk even afgekoeld en schaduw gezocht. Vervolgens hebben we 's avonds met z'n allen in ons afgelegen kamp kerst gevierd. Eerst het kerstdiner met Christmas Crackers en langzaam smeltende kerstman (kaarsje). Daarna hebben we de avond met onze swag bij het kampvuur doorgebracht. Het was erg gezellig; we hebben veel gelachen.

De volgende morgen zijn we op tijd opgestaan (voelt bijna als werken :P) om een wandeling te maken door de Kings Canyon. Het eerste stuk was 'Heart Attack Hill' ... behoorlijk steil inderdaad. Vervolgens hadden we steeds vrij vlakke stukken met prachtige vergezichten en een kleine afdaling naar 'the Garden of Eden'. Eerlijkgezegd een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Na drie uur waren we weer terug, want het begint hier dan echt verschrikkelijk heet te worden. De rotsen houden alle warmte vast waardoor het alleen maar warmer aanvoelt. Het was tijd voor nog een laatste afkoelsessie in het resort voordat we een voor een weer in het vrij krappe busje gingen om naar Alice Springs te gaan. In de namiddag kwamen we hier aan waar ik met nog 5 andere meiden uit de groep een kamer deelde. In de avond zijn we met de hele groep naar Annie's Place geweest waar we eerste kerstdag gevierd hebben en afscheid hebben genomen van de groep. Nog nooit zoveel gelachen... het is dan ook wel raar dat iedereen al weer vertrokken is naar een ander deel van Australie terwijl ik nog eventjes hier ben. Op woensdag pak ik de bus terug naar Adelaide om daar Nieuwjaar te gaan vieren. Al met al is dit de beste ervaring tot nu toe in Australie geweest!

Tenslotte hoop ik dat iedereen dit jaar een fijne Kerst heeft gehad. Nog een paar dagen en dan zitten we weer in een nieuw jaar. Bij deze ook alvast een gelukkig en gezond Nieuwjaar!

Liefs vanuit Alice Springs,

Eugenie

Mams

Lieve Eugénie,
Met veel bewondering heb ik je reisverslag gelezen! Voor een buitenstaander is het haast niet voor te stellen wat jij allemaal hebt gezien en meegemaakt in zo'n korte tijd. Ik ga je verhaal nogeens lezen!En wat bijzonder dat je een baby-kangeroe hebt mogen vast houden. Heb je daar een foto van? Heb je kunnen ervaren dat de rotsformatie Ulruru een heilige plek is?
Toch wel wat mysterieus als ik het zo lees dat men bepaalde vragen niet wil beantwoorden. Lieve Eugénie,
je hebt een prachtig verhaal geschreven, een intensieve periode doorgebracht aldaar. Mams wenst je een heel goede reis terug naar Adelaide.
We denken aan je, heel veel liefs,
Mams xxx

Eugenie

Dankjewel mam! Het heeft me twee dagen gekost om alles op papier te zetten en nog steeds ben ik een paar dingetjes vergeten. De reis heeft heel veel met me gedaan. Gelukkig heb ik vrijwel overal een foto van ook al gaat het wel even duren voordat ik een beetje een compleet beeld kan geven. Denk ook aan jullie allemaal. Liefs

Pap

Lieve Eugénie,
Wat een enorme hoeveelheid indrukken en ervaringen, en dat alles ook nog in de kersttijd. Ik ben ook heel erg benieuwd naar je foto's. Al die prachtige ervaringen in de natuur, dat laat zich niet zo gemakkelijk beschrijven. Al moet ik zeggen dat je het heel levendig hebt verslagen. Wat fijn ook dat je zo'n gezellige groep hebt getroffen. Dat moet toch een extra band geven, om zo met elkaar - ver van huis - kerst te vieren in "the middle of nowhere". Je zult de anderen wel missen, nu je weer bent teruggeworpen op jezelf. Zijn er nog wat leuke dingen te doen in Alice Springs? Zijn er leuke luitjes waarmee je wat kunt ondernemen? Vanuit het winterse Champoussin wens ik je nog een paar leuke dagen toe en een voorspoedige reis terug naar Adelaide. Veel liefs van pap.

Wil

Hi Eugenie, mooi verhaal! dank nog voor je kerstkaartje, wij wensen jou ook een goede jaarwisseling, het is fijn dat je het zo naar je zin hebt!
Hele hartelijke groetjes! Wil

Marijke

Lieve Eugénie,
Was wel heel blij om weer bericht van je te lezen, en wat voor een bericht ! Wat maak jij veel mee in zo'n korte tijd; vele onvergetelijke indrukken tegelijkertijd. Schitterende natuur, het buitenleven, Kerst bij kampvuur, en dat alles met leuke mensen om je heen, en ik lees dat je veel lacht, wat heerlijk...
Tsja, 30 graden is wel kil, vind ik ook hoor.....:-) Dan kun je maar beter 5 graden onder nul hebben, dan is het tenminste gewoon echt goed koud.....Hoe zou die Australische dame dat vinden, als ze hier zou zijn, vraag ik me dan af.
Wat zal dat vertederend zijn geweest, zo'n baby kangaroo, ik kan me voorstellen dat je die zo in je rugzak had willen stoppen...
Het is maar goed dat je alles opschrijft, juist omdat al die indrukken zich zo snel opvolgen...dan kun je, als je weer in Nederland bent, alles nog eens rustig opnieuw beleven. Ben heel benieuwd naar je foto's !
Kerst was gezellig; op 2e kerstdag is de familie van Aat geweest: 1 broer, 2 zussen met partners én kinderen + aanhang....dus tel maar uit, het was een volle bak ! Gelukkig hoefde ik niet alles zelf te koken, iedereen nam wat mee.
Lieve meid, een hele goede reis gewenst naar Adelaide, en ik hoop dat je nog vele van deze prachtervaringen zult hebben.
Voor jou nu alvast van harte gelukkig nieuwjaar gewenst, ik hoop dat je een gezellig Oud en Nieuw zult hebben.
Liefs, mede namens Aat,
Marijke

Matthieu

Lieve Eugénie,

Wat een lang verhaal heb je geschreven! Dat getuigt wel van een heel groot avontuur. Je hebt ook veel afstand afgelegd in een zeer korte tijd, geen wonder dat dat aanvoelt als zes weken. Leuk dat je nu ook in Northern Territory bent geweest, die kun je weer toevoegen aan het lijstje van staten.

Heel veel liefs en een goede jaarwisseling toegewenst,

Matthieu

Mams

Lieve Eugénie,
Dat deze reis veel met je heeft gedaan, dat kan bijna niet anders. Mocht je nu nog angsten kennen, dan overwin je die wel tijdens deze reis. De innerlijke kracht die je nu opbouwt, blijft voor de rest van je leven bij je. Je kunt vertrouwen op geestelijke steun, je wordt bijgestaan en gedragen, dat weet ik.
Dit wilde ik je nog even vertellen.
Dag lieve meid,
mams

Gijs en Diny Kraan

Dag Eugenie,
Wat genieten we van je reisverhalen en wat beschrijf je alles goed. Stukjes van onze reis beleven we weer opnieuw dank zij jou. We wensen je een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2011 toe met nog heel veel mooie ervaringen. Hartelijke groeten uit een koud en wit Doorn van de buren.

Oma.

Lieve Eugenie, wat een prachtige verhalen van al je belevenssen,geweldig zo als je alles verteld, ik zei het al tegen je ,als je thuis ben kan jezo beginnen met een boek te schrijven. heb je mijn emaill wel ontvangen? Ik wens je een fijne jaarwisseling ,dat zal wel heel leuk worden met z'n alle, en een goed maar vooral een gezond jaar 2011 toe. Nog 14 dagen en dan komt Ria naar je toe .Dat is wel heel erg leuk. Nu Eugenie veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende emaill. Liefs Oma.xxx

j.v.r.

Hallo Eugénie,

Met veel aandacht je lange verhaal gelezen.en leuk
dat je zo genoten hebt Die lange tocht heb je zeer
intensief beleefd. Toch fijn dat je de Kerstdagen als een
kleine familie hebt doorgebracht. Was het niet spannend om al die vleessoorten te proeven?
Je zult zeker nog meer moois te zien krijgen, geniet er
van en een goede jaarwisseling.

lieve groet
j.v.r.